REKLAM •   ANNATINFO

Malmö blev ett 
demokratiskt testlabb.


I tidigare EU-val har valdeltagandet i Sveriges utsatta områden varit oroväckande lågt. Särskilt i Malmö, där två valdistrikt hade landets lägsta valdeltagande. Där upplevde en stor andel – 56 % – att deras röster inte spelade någon roll.

Inför EU-valet 2024 skapade vi hundratals mikroval tillsammans med lokala aktörer i Malmö. På malmödemocracity.se kunde man rösta om alltifrån större samhällsfrågor till små vardagliga beslut – och även skapa egna omröstningar om precis vad som helst. Varje mikrovals resultat genomfördes direkt och visade på kraften i varje individs röst. Ett sätt att göra politik och valdeltagande lite mer tillgängligt, kul och begripligt. När kampanjen var slut och rösterna i EU-valet var räknade hade valdeltagandet ökat i fyra av fem prioriterade områden.


“Här får unga rösta om allt”




“Kan mikroval om falafelsås
öka valdeltagandet?”



“Därför dånar metal i högtalarna
på stadsbiblioteket”


MER REKLAM
ERIKSBERG
MCDONALD’S
MCDONALD’S
RIKSBYGGEN
SVENSKA FILMINSTITUTET
VOLKSWAGEN
MALMÖ STAD
SVENSKA SPEL
TRADERA


SVANTE PÅRUP
ANTON BOLIN
© SVANTON MULTIMEDIA CORP.