REKLAM •   ANNATINFO

Face the Hidden Facts

Tradera
    Vi lurade Googles algoritm, och bytte ut klädjättarnas produkter mot fakta om modeindustrins baksida.

    Modeindustrins baksida, frontad på Google

    Modeindustrin står för näst mest utsläpp i världen. Trots det fortsätter folk att shoppa nya kläder som om det inte fanns en morgondag. För att få folk att överväga second hand-alternativ istället, lurade vi Googles algoritm och exponerade internetshoppare för klädbranschens miljöpåverkan. Mitt bland sökresultaten efter de mest populära plaggen dök klimatbudskap upp – och samtidigt erbjöds samma produkter second hand från Tradera.



    “Swedish ecommerce marketplace infiltrates 
    Google search algorithms with environmental warnings”

    Så funkade det


    Vi skapade 3D-bilder som var replikor av de mest Googlade plaggen för stunden. I dessa 3D-bilder inkorporerade vi klimatbudskapen. Därefter laddades våra replikor upp online och taggades med samma data som originalbilderna. Detta gjorde att Google tolkade våra replikor som produktbilder, och de hamnade högst upp bland sökresultaten.

    Kampanjen gjordes 2019, så detta må kännas lite utdaterat idag. Men där och då var det superhäftigt.
    “Tradera blåser Google
    för att få dig att känna
    behövlig klimatskam”


    “Brilliant use of the algorithm”



    SVANTE PÅRUP
    ANTON BOLIN
    © SVANTON MULTIMEDIA CORP.